Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (2024)

Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (1)Ik ga iets doen wat ik nog niet eerder heb gedaan, om te kijken of het voor mij en belangrijker nog voor jullie werkt, namelijk een soort van groepsrecensie. Dit keer van de kookboeken van Hetty McKinnon. Toen ik haar kookboeken net ontdekte, met dank aan Daan van de kookboekhandel had ik de hoop dat ze vertaald zouden gaan worden. Gaandeweg bleek dat niet het geval te zijn. Dus bespreek ik hier de Engelse boeken.

Hetty McKinnon

Hetty Lui McKinnon begon het met maken van salades die ze rondbracht in de buurt waar ze woonde in Sydney. Dat leidde al snel tot een kookboek over haar Community en Neighbourhood. Daarna kwam er een kookboek met als thema Family en daarna To Asia with love over opgroeien als Aziatisch meisje in Australië. Daarna kwam Tenderheart wat ik vooral lees als zowel een ode aan haar vader als een kookboek. Hetty McKinnon is al 20 jaar vegetariër, maar zoals ze benadrukt, ze kookt voor iedereen. Iedereen die van smaakvolle recepten met veel groenten houd is bij haar aan het juiste adres.
Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (2)

Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (3)

Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (4)

Biografisch

Nu ik haar 5 kookboeken allemaal van cover tot cover gelezen heb kan ik in ieder geval concluderen dat haar boeken gedeeltelijk lezen als memoires. De eerste twee kookboeken Neighbourhood en Community hebben dat minder, omdat de mensen waarvoor ze kookt wat meer centraal staan. Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (5)

Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (6)

Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (7)

De laatste drie boeken vind ik wel sterk biografisch waarbij ik Tenderheart het meest biografisch vind. Iedereen legt wel iets van zichzelf in een kookboek, maar dit is echt persoonlijk persoonlijk. Hoewel ik er in bijvoorbeeld Family niet alleen haar eigen, maar ook families van anderen aan het woord komen met recepten uit hun families.
Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (8)

Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (9)

Qua recepten zou ik zeggen dat zeker de begin boeken Community en Neighbourhood me doen denken aan de eerste twee boeken van The Green Kitchen. Misschien zelfs wel een beetje Oh She Glows of Nina Ollson, of My New Roots. Ik denk dat dat niet zo heel gek is, want toen die uitkwamen in 2017 zaten we nog volop in de deining die clean eating heeft veroorzaakt. Buiten dat staat salade centraal en misschien roept dat nog meer die associatie op dan andere recepten. In Family en in To Asia with love en Tenderheart heb ik die vibes minder.

Aziatische roots

Hoewel ze Aziatische roots heeft kan inspiratie overal vandaan komen. Van za’tar tot tahin, van pasta tot Parmezaanse kaas. Ze gebruikt het allemaal in haar recepten. In To Asia with love (die in de Duitse versie die ik heb From Asia with love heet) komt haar Aziatische kant het meeste tot zijn recht. Al worden de Aziatische ingrediënten op allerlei manieren gebruikt. Zo is er een salade met tomaat waarin dumplings als een soort croutons dienen. Iets waarvan ik me nu afvraag: waarom heb ik dat zelf nooit bedacht?
Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (10)

Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (11)

Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (12)

Vegaviendelijk

De recepten zijn hoofdzakelijk vegetarisch, natuurlijk zijn er ook veganistische opties bij. Er worden ook vaak ingredienten genoemd die je kunt swappen en waarvoor dan. Parmezaanse kaas is trouwens officieel niet vegetarisch, maar in de meeste kookboeken die vega zijn wordt wel gedaan alsof dat zo is. Er wordt gebruik gemaakt van lekker veel groenten en fruit, noten en paddenstoelen. Alles in ieder boek voorzien van mooie fotografie van de recepten en sfeer beelden. In Community en Neighbourhood en ook Family komt Hetty Lui McKinnon zelf nog wel flink in beeld. Is To Asia with love en Tenderheart is dat een stuk minder.
Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (13)

Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (14)

Nederlandstalige versies?

Ik heb natuurlijk makkelijk praten als blogger. Ik zie allerlei prachtige boeken in het buitenland en als ik een uitgeverij was geweest had ik ze vast allemaal uitgegeven, in mijn hoofd althans. Er komen ook in andere talen zoveel coole kookboeken uit dat ik mij als blogger graag laat meeslepen. Als uitgeverij kan dat natuurlijk niet, want elk boek brengt ook een bepaald risico met zich mee. Je moet weten waar de markt om vraagt, waar de plekken zijn. Het lijkt makkelijk, maar het is complex. Dat begrijp ik. Helaas heeft dat er nochtans niet to geleid dat er een Nederlandstalige versie op de markt is gekomen.

Waar te beginnen?

Anyway, als je aan de hand van mijn groepsrecensie overweegt een van de kookboeken van Hetty Lui McKinnon te kopen waar kan je dan het beste beginnen? Ik zou dan heel stellig zeggen Tenderheart. Dan krijg je een goed idee van haar recepten schrijfstijl en het autobiografische. Dat was ook mijn eerste kookboek van haar en ik denk haar allerbeste van de 5. Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (15)

Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (16)

Op de voet gevolgd door Family en daarna To Asia with love. Daarna Community en daarna Neighbourhood. Al hoef je ze natuurlijk niet zoals mij allemaal te kopen. Wil je meer dan alleen boeken? Hetty heeft ook een nieuwsbrief: To vegetables with love. Ze schrijft ook recepten voor The New York times, die je kunt vinden in de (betaalde) New York Times food app.
Boekrecensie: Hetty McKinnon - al haar kookboeken op een rij - Lauriekoek (17)

Niet iedere boekhandel heeft ook een groot aanbod Engelse boeken. Van Tenderheart vermoed ik dat er nog wel een stapel bij de Kookboekwinkel in Amsterdam ligt. Net als misschien bij Engelse boekverkopers als Waterstones en American Book Centre. De meeste boekhandels kunnen ook Engelse boeken voor je bestellen als je het aan ze vraagt.

Tot zover mijn eerste kookboeken groepsrecensie. Laat me vooral weten wat je er van denkt, of je vaker Engelse kookboeken gerecenseerd zou willen zien of juist niet. Natuurlijk blijf ik ook de Nederlandse kookboeken bespreken, dat spreekt voor zich.

ook leuk
  • Boekrecensie: Anna’s perfecte smaken
  • Boekrecensie: Het grandioze groenteboek
  • Boekrecensie: Het groente bakboek
  • Boekrecensie: Plantasia
  • Boekrecensie: Vega India

Posted by Laurieon 5 juni, 2024

TAGS: communityengelstaligFamilyHetty Lui McKinnonkookboekNeighborhoodTenderheartTo Asia with lovevegetarisch

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Lilliana Bartoletti

Last Updated:

Views: 5251

Rating: 4.2 / 5 (53 voted)

Reviews: 92% of readers found this page helpful

Author information

Name: Lilliana Bartoletti

Birthday: 1999-11-18

Address: 58866 Tricia Spurs, North Melvinberg, HI 91346-3774

Phone: +50616620367928

Job: Real-Estate Liaison

Hobby: Graffiti, Astronomy, Handball, Magic, Origami, Fashion, Foreign language learning

Introduction: My name is Lilliana Bartoletti, I am a adventurous, pleasant, shiny, beautiful, handsome, zealous, tasty person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.